Arvi Pärssisen kertomus Waasan matkasta keväällä 1927 [kesäkuun ensimmäinen viikko?]

[Muistikirjan ensimmäinen lehti reväisty pois. Toisella lehdellä laskelma]

Maito              1:50                   154:25

------

Smk                54:25

Kertomus Waasan matkas[ta]

Entiseen tapaan täytyi mennä kouluun, vaikka nyt olikin ilmestynyt käteeni matkalaukku ja toiseen vuodevaatteeni, sillä olin matkalla pian Vaasaan. Jokseenkin rauhallisesti kuluivat ne pari tuntia, jotka olin tunnilla, vaikka olin jonkun verran matkakiihkoinen. Saavuttuani asemalle oli toverini Tikka jo ostanut minulle matkalipun, joten menimme vaunuun kello 10 ap. Kirkkaina vielä välkkyivät Vuoksen vedet kun läksimme Käkisalmesta, mutta ennen kuin olimme saapuneet Hiitolaan, satoi melkein taivaan täydeltä. Odotettuamme Hiitolassa parisen kymmentä minuuttia lähti juna taivaltamaan minulle aivan tuntemattomia seutuja kohden. Pitemmän aikaa seisoi juna Elisenvaarassa, joka on tavallinen suuri ja hyvin hoidettu asema.

Kohta kiiti junamme ohi Punkaharjun, jossa Pihlajavesi välkkyi joskus hyvin kirkkaana, mutta joskus taas tummeten kun pilviä kertyi taivaalle. Yhä useammat saaret ja hauskat lahdet häipyivät näkyvistämme junan porhaltaessa kohti Savonlinnaa. Täällä seisoi juna toista tuntia, joten oli hyvä tilaisuus käydä kaupunkia katselemassa. Kuljin suoraan keskelle kaupunkia ja yhä edemmäksi, kunnes silmieni eteen avautui silmieni eteen komea näky. Keskellä järveä lepäsi Olavin linna mahtavana ja jäykkänä kuin jättiläinen, todistaen entistä mahtavuuttaan, jolloin vihollinen turhaan sai pommittaa sen vahvoja muureja. Kauaa en kuitenkaan joutanut tätä komeaa näkyä katselemaan, sillä täytyi joutua asemalle.

Täällä tein tuttavuutta Sulo Nikkisen kanssa, josta tuli sitten minun yö- ja matka kumppanini. Savonlinnasta lähti myös pari tyttöä Waasaan. Nopeasti meni nyt aika uuden toverini kanssa keskustellessa koulu kokemuksista, sillä hän oli myös koululainen. Oulun lyseon abiturientti siis samalla luokalla kuin minäkin. Hän tuli Viipurista, jossa hän oli ollut voimistelujuhlilla.

Keskustelumme lopetti lyhyeksi ajaksi junan kimakka vihellys, ilmoittaen junan saapuvan Pieksänmäelle. Täältä tuli juna täyteen Kajaanista tulevia seminaarilaisia, joilla vasta nyt oli koulu päättynyt.

Innokkaasti keskustellen ja nauraen Savonlinnan tyttöjen kanssa saavuimme jo Jyväskylään.

Ulkona oli tällä ajalla tullut kaikki hiljaiseksi, sillä oli jo yö tyyninä välkkyivät Savon monilukuiset järvet. Syviä mustia juovia näkyi rannoilla kun puut laskivat siihen varjojaan.

Ennen Jyväskylään saapumistamme kuljimme kuitenkin Suomen pisimmän tunnelin läpi. Tämä tunneli on 1200 m pitkä. Olimme mitä kauneimmalla paikalla Savoa, kun yhtäkkiä näkyy kummallakin puolella rataa mahtava vuorijono, joka näytti olevan kohtisuorassa rataa vasten. Näytti kuin olisimme törmäämässä vuorta kohden. Mutta ei aikaa kaan kun äsken vielä valoisassa vaunussa oli täysi pimeys, junan syöksyessä eteen päin. Olimme tunnelissa. Tätä ei kuitenkaan kestänyt kauan vain pian olimme jälleen valoisassa. Nyt saavuimme Jyväskylään. Voi mikä ilo ja riemu kaikuikaan asemalla satoihin nouseva koululaisjoukko tungeksi siellä iloisesti jutellen. Täältäkin tuli suuri joukko seminaarilaisia junaan, mutta myöskin muutamia Vaasaan menijöitä. Juna oli nyt aivan täysi matkustajia. Nyt alkoi unikin vaivata, mutta ei siinä saanut nukkua yhtään. Vaikka joskus hiukan silmät sulkeutuivat, niin seuraavalla hetkellä iloinen naurunpuuska herätti minut valveille. Näki selvästi, että siellä olivat koululaiset liikkeellä. Vaikka junassa olikin hilpein mieliala saavuttaessa Haapamäelle, niin oli taivas kuitenkin tällä ajalla puhjennut kyyneliin. Koko Haapamäellä olo ajan satoi hiljalleen. Tämä oli pitkä aika, nimittäin saimme varttua siellä kolme tuntia. Koetimme tehdä jos vaikka mitä ajan kuluksi. Kerrankin menimme makuuvaunun ikkunan alle, jossa Savonlinnan tytöt nukkuivat ja koputimme kai heidät hereille, mutta seuraavassa silmänräpäyksessä olimme vaunujen takana piilossa, josta pääsimme asemalle. Koko ajan kun olen puhunut me olen tarkoittanut uutta toveriani Nikkistä.

Viimeinhän se kumminkin lähti kuin läksikin kiitämään Seinäjoelle päin. Nyt oli kello jo neljän ajat aamulla. Nukuimme jonkun aikaa, vaikei siitä nytkään tullut oikein mitään, joten junan saapuessa Seinäjoelle, olimme jokseenkin pyörryksissä.

Mutta kun nyt oli tullut hyvä päivä haihtui uni kokonaan pois ja iloisina kuin varsat juoksimme vaunusta toiseen sillä aikaa kun juna seisoi asemalla. Siksi olimmekin hyvin reippaita kun saavuimme Vaasan asemalle. Suoraapäätä kiiruhdimme kaupungin talolle, jossa näytimme valta kirjamme, maksoimme osaanottomaksun ja oleskelu aika maksun. Nyt menimme katsomaan uutta asuntoamme, joksi oli määrätty Vaasan lyseo. Täällä siistimme itsemme ja valmistauduimme avajaisiin jotka olivat kahdelta toista.

Kun lyseon orkesteri oli soittanut muutamia suosittuja kappaleita puhui abit. Rento Kivinen Vaasan muinaisuudesta ja ensimmäisen raittiusseuran perustamisesta Vaasaan ja toivotti kaikki tervetulleeksi. Tämän jälkeen esitti lausuntaa Lahja Hyytiäinen. Vielä esitti yksinlaulua Laina Elo saaden kuulijat suloisen tunnelman valtaan kauniilla laulullaan. Kun vielä prof rva Hilja Kettunen oli puhunut muutamia sanoja lauloimme me ”Maamme”. Nyt seurasi aamiaisloma. [Suomi on pieni maa – Rento Kivisen pojan Pentin kanssa harjoittelimme YL:n merkkilauluja vuonna 1964 Helsingissä. Tietenkään ei tuolloin vuonna 1927 voinut tietää, että Rento Kivinen menisi naimisiin Syövi-äidin hyvän ystävän (Inkilässä) Aira Paavilaisen kanssa. Kuvakin löytyy, jossa Sylvi Kuisma on Aira Paavilaisen kanssa juhannusta juhlimassa Kuunustaisella. Paavilaiset olivat opettajapariskunta Inkilässä.]

Tämänjälkeen menivät osaanottajat kaupunkia katselemaan. Minä pari Waasan tyttöä ja Ukko Kokko menimme eri sakissa kaupunkia katselemaan. Kävimme aivan kaupungin ympäri, jonka jälkeen kiipesimme pimeään ja korkeaan torniin ympäristöä katselemaan. Taaja kivitalomeri avautui silmiemme eteen. Kauempana näkyi vanhan Vaasan komea kirkko ja sivulla levisi Pohjan meren laaja ulappa.

Vielä käväisimme urheilukentällä, mutta emme joutaneet sitä paljoa katselemaan, vaan saavuimme kukin lepäämään ja kokoamaan voimia tutustumisillan viettoa varten.

Kello 7.30 alkoi sitten illanvietto. Alkusoiton soitti Helvi Sippola, jonka jälkeen puhui Ruth Daasiala. Lausuntaa esitti Hannu Östman. Vielä esitti yksinlaulua tyttök. Berit Reiman.

Nyt seurasi väliaika, jonka aikana yleisö istui sivuhuoneessa nauttien virvokkeita ja iloisesti jutellen.

Kun trio oli soittanut muutamia kappaleita, esitelmöi yliop. Uuno Tuominen, jonka aikana tunsin tavatonta väsymystä joten olin pakotettu viettämään loppuajan sivuhuoneessa. Kun vielä oli kuoro oli esittänyt laulua seurasi yleinen karkelo. Tällöin sai tehdä tuttavuutta muutamien kanssa, mutta tuntuivat useimmat tylsiltä. Viimein tapasin yhden tavallisen sievän tytön Porista, joka oli kuitenkin pikku hupakko. Vein hänet kotiinsa, käveltyäni hänen kanssaan asemapuistossa jonkun aikaa.

Nyt oli kello yhden ajat, joten menin nukkumaan, vaikka muutamat luikkivatkin vasta 2 tai 3 tienoissa ikkunasta sisään. Jos seitsemältä kävi huoneessa, jossa olimme, iloinen puheenporina, sillä oli hyvin kylmä luokkahuone, jossa olimme.

Seurasi pesu, puhdistus ja aamuvoimistelu.

Käytyäni toverini Nikkisen kanssa kahvilla, menimme kirkkoon kuulemaan jumalan palvelusta. Tämän jälkeen oli nuorisokokous, jossa keskusteltiin kaiken karvaisista asioista. Sitten seurasi aamiaisloma.

Kello 3.30 kokoonnuimme Vaasan asemalle, josta junalla menimme vanhaan Vaasaan. Täällä olivat myös vanhat Korsholman linnan rauniot. Ihania nurmikenttiä ja pikku lampia oli ympäriinsä. Kauniin sään vallitessa iloitsee ihmislapsikin kilvan luonnon kanssa.

Seurustelin ensin jonkun aikaa Kotkan tyttöjen kanssa, joiden kanssa olin myös kuvassa. Toverini kanssa katselimme nyt koko kirjavan joukon läpeensä etsien uusia piirteitä ja sieviä kasvoja ja sopivia. Jonkun aikaa törisimme Rovaniemen lyseon tyttöjen kanssa, kunnes viimein lyöttäydyimme kahden Tampereen tytön seuraan, joista sitten tuli melkeimpä keskeisimmät henkilöt Vaasassa ollessamme. Kävelimme heidän kanssaan pitkin seutuja kunnes oli aika mennä takaisin junalle, joka kuljetti meidät takaisin Vaasaan.

Emme joutaneet nyt kauaa kävelemään kun täytyi joutua lopettajaisillan viettoon. Kun lyseon orkesteri oli [soite]llut kappaleitaan, [puhui] Santeri Alkio hyvin [kauniisti] hetkisen [Santeri Alkio oli syntynyt v. 1862ja kuoli 24.7.1930 Laihialla]. [sivun kulma reväisty]

Tämän jälkeen esitti Hellin Hissa – hyvin kaunis tyttö – yksinlaulua [Hellin Hissa, myöhemmin Hissa Ylänkö, oli syntynyt 1911 ja kuoli 1992. Hänet on haudattu Vaasaan kuten myös  hänen miehensä Aatos Olavi Ylänkö.]. Kun vielä oli ollut lausuntaa seurasi palkintojen jako. Joillekin jaettiin palkinnot ennemmin suoritetuista lausunta kilpailuista ja urheilukilpailuista. Nyt seurasi vapaa sana, jota hyväksi käyttäen puhui ylioppilas Tuominen.

Tämän jälkeen [hajaan]tuivat kukin omal[le suunnal]leen. Menin [?] kanssa kävelemään, [sivusta reväisty palanen] mutta emme kauaa kuitenkaan kävelleet, koska hän asui tavallista kauempana esikaupungissa tuttaviensa luona, vaan vein hänet kotiinsa. Tämän jälkeen tulin hyvin väsyneenä lyseolle kellon näyttäessä 12. Mutta kun olin levännyt 10 minuuttia olin taas jalkeilla ja matkalla Arbetsvännereille tanssimaan, sillä kukapa nukkuisi niin valoisana ja kauniina yönä kuin Vaasan yö oli. En kuitenkaan viihtynyt kuin muutamien rallien ajan täällä sillä minusta olivat liian repäisevät, kun tulin nukkumaan kellon lyödessä 1. Nyt vaivuin hyvin miellyttävään uneen nukkuen aina ½ 9 saakka.

Kävin Nikkisen kanssa ravintolassa, jonka jälkeen valmistauduimme matkalle. Emme päässeet niin mukaville paikoille kuin toivoimme, nimittäin heidän viereensä. Kaikesta huolimatta kaikui koko matkan iloinen laulu ilmoille. Kymmenittäin vilisi puroja ja pikku järviä ohitsemme auton luikkiessa Orisbergiin. Matkalla kävimme Napuella, jossa ostimme valokuvan. Tuomisen Arvo, X, X ja minä. Edelleen jatkui vain matka ja yhä moninaisemmaksi ja kauniimmaksi muuttui luonto. Luikertava Kyrönjoki pysyi suurimman aikaa matkamme suunnassa.

Jatkoa X

[Takasivulle kirjoitettu menomatkan asemien nimet]

Käkisalmi                                                                  Silvola

Kapeasalmi                                                              Pääskylahti

Savonlinna

Kaarlahti                                                                   Aholahti

Kopsala                                                                     Kallismäki [p.o. Kallislahti]

Hiitola                                                                       Parkumäki

Haukkavaara

Alho                                                                           Hiltula

Elisenvaara                                                               Rantasalmi

Sorjo                                                                          Kerisalo

Tiviä                                                                          Joroinen

Parikkala                                                                   Huutokoski

Särkisalmi                                                                  Maavesi

Putikko                                                                      Siikamäki

Punkasalmi                                                                Pieksänmäki [p.o. Pieksämäki]

Punkaharju                                                                Naarasjärvi [p.o. Naarajärvi]

Kulennoinen                                                              Paltanne [p.o. Paltanen]

Ehkä asemien luettelo jatkuisi, mutta sivuja puuttuu. Matkakertomus jatkuu seuraavassa vihossa, jonka otsikko on ”Päiväkirja”.

Jatkoa matkakertomukseen . . . .

Kävimme matkalla vielä Isonkyrön kirkossa, jossa oli paljon muinaisia esineitä ja seinämaalauksia. Matkattuamme noin 60 km saavuimme Orisbergin tilalle, jonka nykyisenä haltijana oli Björkenheim. Tämä iloinen punakka herra kuljetti meitä paikasta toiseen. Kävimme seudun hauskahkossa kirkossa ja koulusalissa, tämän jälkeen menimme lehmiä katselemaan.

Viimein saavuimme navettarakennuksille, jossa oli myöskin kanala. Vielä tarjosi ystävällinen herra meille kahvia iloisessa päärakennuksessa, josta oli kaunis näköala ympäristöön. Melkeimpä ympäriinsä hohti monet vedet auringon kultaamina.

Siellä täällä oli kauneita puistikoita, joiden vilpoisassa varjostossa siaitsi muutamia istuimia niille, jotka tahtoivat vaipua keväisiin unelmiinsa. Näin pian täytyikin meidän lähteä pois tästä luonnon ihanasta paikasta. Matka kului muutoin aika rattoisasti laulujen kajahdellessa, mutta silloin sattui pieni vastus. Keskellä tietä poksahti kumi puhki. Täytyi odottaa niinkauan, kun oli muutettu toinen kumi. Kaipauksella täytyi minun erota Omasta kun saavuimme Vaasaan sillä hän ei lähtenyt vielä Tampereelle, jota vastoin minun täytyi suunnata kulkuni asemalle, josta juna veisi minut Karjalaan.

Asemalle oli kertynyt paljon matkustajia, mutta melkein yhtä runsaslukuisina olivat saapuneet Vaasan tytöt ja pojat meitä saattamaan. Junan vislatessa lähtömerkin alkoivat liinat ja lakit liuhua ilmassa jäähyväisiksi. Ehken moni silmä sumeni tällöin kaipauksen kyyneleestä.

Mutta ei aikaakaan kun jo vaunusta kaikui meidän iloinen laulumme. Olimme taas unohtaneet Vaasan joksikin aikaa ja elimme nykyisyydessä. Iloisesti jutellen ja nauraen saavuimme jo Seinäjoelle, josta muutamia lähti pohjoiseen päin.

Kun saavuimme Haapa mäelle oli kello jo 1. Täällä täytyi odottaa 3, jonka aikaa Lehtokangas, Tiihonen, Kokko ja minä kävimme kävelemässä ympäristössä. Kauniina välkkyivät vedet auringon ensisäteiden kohdatessa veden pintaa. Koetimme heitellä kivillä voileipiä, mutta pian tähänkin kyllästyimme. Myöskin metsästä kaikui jo lintujen monisävelinen laulu. Koetimme arvailla lintujen ja kasvien tieteellisiä nimiä aikamme kuluksi.

Saavuttuamme jälleen asemalle, ei meidän tarvinnutkaan kauaa odottaa kun juna läksi taivaltamaan Jyväskylää kohden. Täällä seisoi juna kovin vähän aikaa, joten kaupunkia emme joutaneet katselemaan. Junassa kului aika yhä rattoisammin, vaikkakin joskus sattui silmä hetkiseksi ummistumaan unen ankaran painamana.

Vilpoisasti leikki aurinko vaatteillamme, kun kävelimme Pieksänmäen panelia myöten. Savonlinnan tytöt vohkivat vielä minulta kaikeksi onnettomuudeksi kaksi valokuvaa, joita en olisi oikein antanut, mutta otappas niiltä mitä pois. Sattui vielä pieni tuhmuuskin junassa, mutta jääköön mainitsematta, koska se on luettava oikeastaan satunnaisten tilille.

No vihdoin saavuimme sitten Savonlinnaan, josta meidän rakkaat matka kumppanimme läksivät pois. Kävimme viemässä heidät kotiinsa, jonka jälkeen minä läksin vähän alla päin yksin kuljeskelemaan pitkin kaupunkia. Täällä harhailin siihen saakka kunnes täytyi mennä asemalle takaisiin. Alla päin istuin junan rapuilla auringon paistaessa niin tavattoman kirkkaasti kasvoihini. Viimein kävi nukuttamaan niin kovin, että olin pakotettu menemään vaunuun, joss[a] jo Ukko veteli mukavassa asennossa suloisia unia. Minä kyykistyin myös peukalot silmissä vähäksi aikaa nukkumaan, sillä nyt ei ollut enää mitään hauskaa matkaseuraakaan. Vielä oli kyllä junassa paljon Viipurin tyttöjä mutta joista en kuitenkaan paljon piitannut. Nukuin siis aika makeasti  melkein Elisenvaaraan saakka. Täällä kävin Ukon kanssa vähän jaloittelemassa, kunnes taas täytyi mennä vaunuun. Nyt ei ollut aikaakaan kun jo olimme Hiitolassa, jossa saimme odottaa junaa 4 tuntia. Kävimme Ukon kanssa korkealla Linna mäellä josta oli hauska näköala ympäri seudun. Vielä kävelimme monessa paikassa ja kerkesimme olemaan asemallakin ennen kuin juna lähti edelleen Käkisalmeen.

Kun saavuimme Käkisalmeen oli kello 11 yöllä. Olin siis ollut toista vuorokautta matkalla. Harmaana ja kylmänä lepäsi Käpylämme. Tuntui kuin olisi ollut siitä vuosia kun viimeksi kävin koulukaupungissamme, mutta silti saman laisena. Unisina torkkuivat ajuritkin aseman edessä pidelle hevosien ohjaksia. Ah, ihana matka nyt olet ohi, mutta kauniit muistosi ovat ikuisiksi ajoiksi painuneet syvälle sydämmeeni. Toivoisin, että saisin niistä yhä uusia voimia taistellessani synkkiä hetkiä vastaan.

- - -

Sattumoisin minulla on käytettävissäni vuoden 1927 rautatieaikataulu. Tämä on luultavasti ollut voimassa Arvi Pärssisen Vaasan matkan aikoihin. Seuraavassa on matkan aikataulu tuon kirjan mukaan. Paluumatkalla viimeistä junaa Hiitolasta Käkisalmeen sai odotella 3 tuntia ja 42 minuuttia.

Km

0        Käkisalmi      postijuna 764 (Rautu-Hiitola)                                       10.10

33      Hiitola                                                                                                   11.00

--------------------------------------------------------------------

postijuna 711 (Viipuri-Joensuu)               11.20

53      Elisenvaara                                                                                           11.56

postijuna 663 (Elisenvaara-Haapamäki)   12.30

134    Savonlinna                                                                                           15.10

16.35

240    Pieksämäki                                                                                           19.40

20.15

320    Jyväskylä                                                                                             22.09

22.23

398    Haapamäki                                                                                             0.38

--------------------------------    postijuna 203 (Hki-Vaasa)                         3.30

516    Seinäjoki                                                                                                6.40

7.34

590    Vaasa                                                                                                     9.30

================================================

Vaasa                                            postijuna 212 (Vaasa-Hki)                                             19.30

Seinäjoki                                                                                                        21.40

------------------------------------------------------------------------

henkilöjuna 204 (Vaasa-Hki)                                         22.26

Haapamäki                                                                                                        1.42

postijuna 662 (Haapamäki-Elisenvaara)      4.16

Jyväskylä                                                                                                          6.26

--------

6.48

Pieksämäki                                                                                                        8.41

9.16

Savonlinna                                                                                                     12.14

--------

13.45

Elisenvaara                                                                                                     16.53

------------------------------------------------------------------------

postijuna 712 (Joensuu-Viipuri)               17.46

Hiitola                                                                                                            18.30

henkilöjuna 761                                                              22.12

Käkisalmi                                                                                                       23.07