Yllätyksellinen tuntematon sävellys paljastui

Säveltäjämestarilta on paljastunut aivan yllättäen uusi ja tuntematon sävelmä. Mystisen löydön teki säveltäjämestarin pojanpoika Martinus sukutilansa navetan ylisiltä.  Vaikka Martinus Sibelius ei harrastakaan musiikkia, aavisti hän olevansa legendaarisen löydön äärellä. Martinus toimitti nuotiksi uskomansa arkin asiantuntijalle Paavo Kokkoselle aivan henkilökohtaisesti. Valitettavasti Paavo Kokkonen oli ehtinyt jo kuolla, joten Martinus jatkoi matkaa ja toimitti lappusen Yleisradion vahtimestarille. Vahtimestari sitten viimein sai sävellyksen näytille musiikkitoimittaja Kisu Lindbladille, joka heti tiesi saaneensa jotain suurta. Kisu Lindblad tarttui pianoon ja tapaili sävelmää partituurista. Se oli kirjoitettu orkesterille, mutta Kisulla ei ollut vaikeutta lukea kahtatoista viivastoa samanaikaisesti. Ei tällä ollut mitään tekemistä Sibeliuksen kanssa. Tämä oli osa suuren Jaska Pullin kahdeksannesta sinfoniasta, jonka luultiin kokonaan hävinneen. Nykyäänhän Jaska Pulli tunnetaan enimmäkseen vain valssifantasiastaan Puuseppää aina tarvitaan. Nyt meillä oli vihdoinkin todiste siitä, että Pulli ei ollutkaan tuhonnut kokonaan viimeisintä sinfoniaansa. Valitettavasti nuottiin oli mahtunut vain kolme tahtia, mutta tempomerkintä – se oli yllättävä: 27 neljäsosaa – mikä vallankumous sinfonioissa. Kukaan ei ollut kirjoittanut tuohon tahtilajiin aikaisemmin kokonaista sinfoniaa eikä muuten mitään muutakaan. Tosin Kisu Lindblad valittaen totesi, että melodia vaikuttaa enemmänkin Ukko Nooalta ja sitä paitsi nuottipaperi oli senaikasta vessapaperia, joka oli silloin yleensä nidottu rautalangalla yhteen ja kiiltäväpintaista. Sen brändinimi oli ollut (kuultiin Kansallismuseosta) Silo, joka tarkoitti, että paperi enemmänkin siloitti kuin teki tarkoituksensa. Voi melko varmasti olettaa, että Pulli on kirjoittanut nuo tahdit samanaikaisesti muunlaista tarvettaan laukaistessaan. Jännittyneinä jäämme odottamaan RSO:n seuraavaa konserttia, jossa nuo kolme tahtia esitetään. Pieni vaikeus on saada teoksen vaatimat 17 pianoa mahtumaan Musiikkitalon lavalle.

Karu paljastus Saralta

Elämä on joskus ihmeellistä. Talent kilpailija Sara avautuu vihdoinkin medialle. Hän tunnustaa, ettei osaa lainkaan laulaa. Kaikki on vain näyteltyä. Talent tuomarit ovat ihmeissään, voiko näin luistaa esiintymisistään ja harkitsevat Talent-sopimukseen kuuluvan sakkopykälän soveltamista. Siinähän sanotaan, että jos kilpailija osoittautuu laulukelvottomaksi, on hänen maksettava lopulta sakkoa menetettyjen katsojien osalta 0,001 senttiä kustakin. Saapa nähdä, alkaako Sara, normaalinimeltään Maija Tossavainen, vihdoinkin laulaa?

Kolme asiaa, jotka luulit tietäväsi autoista

Auto ei ole lainkaan niin yksinkertainen asia, että sen voisi sivuuttaa pelkällä Sipilän maalaisjärjellä. Et ole ehkä tiennyt, että auton ulkopuolella molemmilla puolilla ja sekä edessä, että takana ovat lamput jotka vilkkuvat sen mukaan, miten olet painanut yleensä ohjauspyörän lähellä olevia viisareita. Jos olet painanut viisareita ylös, niin auton oikeanpuoleiset keltaiset lamput alkavat välkkyä. Niitten tarkoitus on ilmoittaa silloin muille kulkijoille, että olet kohta kääntymässä oikealle. Vastaavasti jos viisarin painaa alas, niin vasemmanpuoleiset lamput sivulla, edessä ja takana alkavat välkkyä. Niitten tarkoitus on ilmoittaa muille, että olet joko kääntymässä vasemmalle tai vaihtamassa vasemmanpuoleiselle kaistalle. Monissa autoissa on nämä merkinantolaitteet, joista ei moni tiedä sen enempää käyttötarkoitusta kuin käyttötapojakaan. Kuitenkin nämä laitteet puuttuvat automerkeistä BMW, Audi ja Mercedes Benz. Niitten autojen käyttäytymistä liikenteessä pitää takkailla muilla tavoin – esimerkiksi havainnoimalla, minne kuljettaja katsoo. Auton nopeuden säätäminen on vaikeaa. Noin sanottu kaasu on autoissa ei suinkaan johdettu kaasukammioihin vaan sylintereihin. Mitä enemmän kaasua – siis ilman ja bensiinin seosta – johdetaan silintereihin, sen kovemmin moottori koittaa vääntää lisää vauhtia. Nopeuden voi nähdä vauhtimittarista, jos sellainen on autoon asennettu (mittari puuttuu Audeista, BMW:stä ja Mersuista). Nopeusmittarin lukeman pitäisi olla hiukan pienempi kuin mitä on kirjoitettu keltaisiin ja pyöreisiin liikennemerkkeihin. Tämähän on tietysti hyvin vaikea, koska – no en sano kenellä – on aina kiire, eikä ehdi kaikenlaisia merkkejä lukea.