Olen yrittänyt takautua 1920-luvun henkeen lueskellen Käkisalmen sanomia tuolta ajalta. Eräs asia monista muistakin silmiin pistävistä ovat lukuisat ja lähes joka päivän lehdessä olevat ilmoitukset iltamista milloin missäkin. Iltamat olivat ns. ohjelmallisia iltamia: ensin oli ohjelma sisältäen enemmän tai vähemmän kultturellisia osia ja sitten se tärkein: lopuksi tanssia. Iltamia järjestivät nuorisoseurat, urheiluseurat jne. tarkoituksena kerätä toimintaan rahaa. Tanssiaika oli säännösteltyä: ei voinut järjestää iltamia, jossa olisi ollut pelkästään tanssia. Yleensä tanssia oli lopuksi noin yksi tunti. Käkisalmessa oli ilmeisesti vain yksi ravintola, jossa sai tanssia: Käkisalmen kasino. Sinne ei teini-ikäisillä ollut mitään asiaa muuten kuin salaa ja naamioitumalla itseään vanhemmaksi. Iltamissa ei sen sijaan ollut ikärajoituksia, kun siellä ei tarjottu viinaa – kieltolain aikana piti yleisön itsensä tuoda viinat mukanaan. Viinoista aiheutui muutakin kuin iloisuutta – tappelut ja jopa miestapot olivat yleisiä. Niinpä Käkisalmen sanomat yksistä iltamista raportoidessaan vielä erikseen kirjoitti, että yleisökin iltamissa käyttäytyi tällä kertaa siivosti.
Iltamailmoituksia 13.3,1926 Käkisalmen sanomissa:
Iltamat
toimeenpanee
K:salmen tark. yhdistys
Puustin Seuralassa tk. 14 p:n-
alkaen klo 7 ip runsaalla ohjelmalla
ja lopuksi 1 t tanssia.
Minulla ei ole tietoa, mikä tarkastusyhdistys on kyseessä. Yleensä jos iltamissa esitetään näytelmä tms. niin se kerrotaan kyllä ilmoituksessa kuten esimerkiksi seuraavassa Myllypellon Marttojen ilmoituksessa:
Myllypellon Martat tekevät
vierailuretken Vuohensalon
kansakoululle sunnuntaina
tk. 21 p:nä. Perillä pidetään
iltamat
runsaalla ja arvokkaalla
ohjelmalla mm. näytelmäkappale
”Mestarin rakkausseikkailut”,
Iltamat alkaa klo 6 ip
Tervetuloa Myllypellon Martat
Ilmeisesti sunnuntain arvokkaaseen ohjelmaan ei kuulunut lopuksi tanssia ensinkään.
Seuraavassa Käkisalmen kansalaisopiston järjestämän iltaman ohjelma:
Käkisalmen kansalaisopisto
toimeenpanee
Iltaman
urheilurahaston edistämiseksi
Pontukselassa lauanataina t.k. 13 p:nä
alkaen klo ½ 8 ip
OHJELMA
Alkusoitto
Puhe (maist. H. Vuorinen)
Lausuntoa
Esitelmä (t:ri Yrjö Miettinen)
Las:u
Esitelmä
Näytelmäkappale
Karkeloa
Lippujen hinnat 12:-, 9:- ja 0:-
Tiedossa ei ole ketkä pääsivät tilaisuuteen ilmaiseksi. Myöskään lausuntojen antajan nimeä ei ilmoiteta. Pontuksela oli käkisalmen keskeinen huvipaikka ja elokuvateatteri.
Oma lukunsa ovat taiteelliset ihmiset, jotka haluavat myös kynttilänsä näkyvän, eivätkä pidä sitä vakan alla. Aina ei esiintymistahto kohtaa esiintymistaitoa. Näin on käynyt ilmeisesti myös Helinä Tulenheimon tapauksessa. Käkisalmen sanomissa 16.3. oli ilmoitus tilaisuudesta Pontukselassa:
Helinä Tulenheimo
Lausunta-, Laulu- ja Taidetanssi-ilta
Pontukselassa klo 8 ip. Avustaa
Rudolf Varen. Lippujen hinnat 10:-, 8:-, 6:- ja 5:-.
Lopussa tanssia
Harmittoman tuntuinen ohjelma saa vielä lehden puffin:
Lausunta--, laulu ja taidetanssi-illan antaa Pontukselassa huomenna keskiviikkona Helinä Tulenheimo. Ohjelmaan kuuluvat m.m. seuraavat lausuntanumerot: Eino Leino; Mietelmiä, Impi ja pajarin poika, Syvärin impi; Lari Kyösti: Korkeuden laulu, Kuisma ja Helinä; Helinä Tulenheimo: Savolaisella lukukinkereillä, Savolaiset talkoot; L. Onerva: Ihminen, Rantakalliolla; suom. Jalmari Finne: Octavia; W. A. Koskenniemi Ekho, Syysiltana metsässä, Prometheus; J. H. Erkko: Vangittu äiti, Suutelot; Kaarlo Kramsu: Ilkka; Antero Kajanto: Syksyn murhe (Torpeedovene ”S 2:n” miehistön muistolle). Avustaa Rolf Varen.. Lopussa tanssia. Toivomme lausunnan harrastajain pitävän muistissaan, sillä Helinä Tulenheimo on opiskellut toistakymmentä vuotta maamme etevimpäin lausunnon opettajain johdolla, joten voimme häneltä odottaa valmista taidetta. Ilta alkaa klo 8 illalla.
Taattuja lausuntoja oli siis odotettavissa. Eino Leinolla tosiaankin on runomuotoisia mietelmiä. Niistä ensimmäinen on nimeltään Itsensä etsijä:
Koskena kohista,
lampena levätä,
merenä myrskytä,
pilvenä piristä
kohtalo itsensä etsijän on –
syöksyä, haihtua aurinkohon
jne.
Pakinoitsija Olli käytti tämän Tulenheimon tapaisten esityksistä nimitystä taide illatsu eli mateniia.
Lähtökohdat olivat siis kohdallaan, mutta ilmeisesti jokin ei sittenkään ollut. Puffista riippumatta Käkisalmen sanomat raportoi taide illatsun vielä kaikuessa toimittajan korvissa seuraavasti: ”Taiteilijatar” Helinä Tulenheimo (Käkisalmelaisella nimellään räätälin rouva Mustonen) antoi eilen illalla Pontukselassa näytöksen, miten ei saa lausua runoa enää nuorisoseuran iltamassakaan. Samoin hänen laulu- ja tanssiesityksensä olivat sellaisia kuin tällaiselta räätälin rouvalta sopii odottaakin, Yleisöä oli puolensataa henkeä ”kiukuttelemassa” meille siitä, että olimme julkaisseet moisen ”taiteilijan” puhvin lehdessämme. ”Taiteilija” Varen, joka esiintyi säestäjänä, oli aivan samaa maata. Taivas varjelkoon kaupunkiamme vastedes tällaisista ”taiteilijoista”.
Sinänsä argumentti, että Tulenheimo onkin Mustonen ja räätälin vaimo, ei vaikuta sitä eikä tätä hänen esitystensä tasoon. Edelleen Olli kirjoitti ”taiteilijasta” joka esiintyi rumpusooloja antaen ja halusi vaihtaa nimensä Honolulusta:ksi. Viranomainen ei kuitenkaan ollut halukas sukunimeen Honolulusta, vaikka nimenvaihtaja antoikin perusteeksi ihmisten kiinnostuksen lisääntymisen, jos hän olisi ollut Honolulusta eikä Mustonen.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.