Ydinfyysikko Richard P. Feynman kiteytti monia asioita monen muunkin kuin minun mieleeni. Kuolinvuoteellaan  1988 hän totesi, että enpä tahtoisi kuolla toista kertaa, kun tämä on niin tylsää. Tiettävästi hän ei kuollut toista kertaa. Feynman sai jaetun fysiikan Nobel-palkinnon Sin-Itiro Tomonagan kanssa vuonna 1965, selvitettyään Diracin aaltoyhtälön epäselvyydet, joista epäselvyyksistä Dirac oli hyvin selvillä jo yhtälönsä julkaisun aikoihinkin.

Feynman (lausutaan fainman = hyvä mies) selittää, kuinka hän pääsi päätelmiinsä. Hän tarkkaili maailmaa kuin shakkipeliä sen sääntöjä tuntematon ja yritti ottaa selville, mitä lakeja tai säännöllisyyksiä nappuloiden liikkeet noudattivat.  Siinähän shakkipelissä kaikki käy aluksi niin hyvin: torni liikkuu vaaka-tai pystysuoraan, lähetti vinottain, ratsu ottaa kaksi askelta eteen ja yhden sivuttain jne. Mutta sitten tulee tämä yllätys shakkiluonnontieteessä: yhtäkkiä torni tulee kuningattaren viereen ja sitten kuningatar hyppää tornin yli viereiseen ruutuun: se on se tornitus – aivan yllätyksellinen tapaus (tornituksen voi tehdä vain kerran yhden pelin aikana).

Minä olen ottanut koko luontoa hieman pienemmän tarkastelukulman. Ikkunani alla on Horkantien ja Kouluntien risteys. Kouluntie menee suoraan ja siitä risteää Horkantie Molemmat  ovat kaavakatuja.. Siispä risteys on ns. tasa-arvoinen koska kärkikolmioita ei ole.  Noin 25 vuoden aikana olen seurannut syrjäsilmällä, mitkä ovat Horkantielle ja Horkantieltä ajavien autonkuljettajien liikennelait. Seuraavat johtopäätökset ovat johdettavissa autojen käytöksissä.

1.       Vaikka risteys on tasa-arvoinen, Horkantieltä tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevaa liikennettä paitsi polkupyöriä. Kouluntietä ajavat ovat päätelleet, että koska he ajavat suoraan, on kääntyvän liikenteen väistettävä. Mainio laki. Tätä kun noudatettaisiin tarkoin, saataisiin pian koko Lahden ja ympäristön autokanta uusittua hyvin pian: suoraan ajava ajaa ensin.

2.       Kouluntieltä käännyttäessä vasemmalle HHHJHorkantielle ei saa käyttää suuntavilkkua. Kaikki tietävät muutenkin, mikä auto majailee Horkantiellä.

3.       Horkantieltä tullessa Kouluntielle ja käännyttäessä vasemmalle ei pidä käyttää suuntavilkkua. Kaikki tietävät, että Horkantieltä tullessa melkein kaikki kääntyvät vasemmalle Kouluntielle.

4.       Postin kuljettajan ei tarvitse käyttää vilkkua. Kaikki tietävät, että posti kääntyy Kouluntieltä ensin oikealle Horkantielle ja sieltä tullessa jatkaa edelleen oikealle jatkamaan Kouluntietä pitkin.

5.       Horkantieltä tullessa ja aiottaessa kääntyä vasempaan on ryhmityttävä Horkantiellä aivan tien vasempaan laitaan. Kouluntiellä on ajettava 50 metriä vastaantulevien kaistalla seuraavaan risteykseen saakka (jossa myöskään ei pidä käyttää suuntamerkinantovalolaitetta).

6.       Jos Horkantieltä vasempaan kääntyessä vastaan tulee auto, joka on kääntymässä Horkantielle, niin viimeksi mainittu peruuttaa, että Horkantiellä vasempaan laitaan ryhmittynyt auto pääsee jatkamaan esteettä.

7.       Pimeällä Horkantieltä tullessa ei kannata laittaa valoja päälle ennen kuin on ajanut hyvän matkaa Kouluntietä.

8.       Jos kuorma-auto peruuttaa Horkantietä ja vielä Kouluntien yli tämän talon parkkipaikalle, on talvi. Horkantiellä on jyrkkä mäki, joka jäätyessään aiheuttaa vaikeuksia. Kuorma-auto käy ottamassa vauhtia, jotta pääsisi mäen yli.

 

Horkan tila sinänsä Horkantiellä on aivan mainio paikallistuotteiden toimittaja: sieltä saadaan perunat tuonne 800 metrin päähän S-osulamarkettiin. Hevostalli on väistynyt ja naapuri vaihtunut. Niinpä en voi enää kuulla entisen naapurimme – mormonien – muutaman tyttösen räkätystä, kun he huutelivat tallilta palaileville ratsuhousuisille pikkutytöille kotitonttinsa aidan takaa: ”Tallitytöt, haistakaa kakkapökäle”. Mutta sitten tämä innovatiivinen perhe (vaimo raskaana joka vuonna) muutti muualle ja sinne tuli vain tavallisia suomalaisia – mormoni-isä oli amerikkalainen.