Jeesuksen äidistä puhuu Raamattu hyvin vähän. Neitsyt Mriakin on käännösvirhe: nuori nainen on jonkun Raamatun kopioijan uskomuksen mukaan pitänyt vääntää neitsyeksi. Tästä neitsyestä on sitten syntynyt kokonainen oppisuunta ja osa teologiaa, jota katolinen kirkko tukee. Katolisessa kirkossa Maria on tärkeämpi kuin Jeesus tai Jumala. Kuinka painava osuus sitten Marialla on Raamatun eri kirjojen juonessa? Oikeastaan Marialla ei ole Raamatussa mitään muuta virkaa kuin Jeesuksen synnyttäjänä. Pyhä henki  on vain satusetä Matteuksen nimiiin pannussa evankeliumissa Jeesuksen alkuun panija. Kasvattajaksi ei Pyhästä hengestä enää ollut. Jeesuksen kasvattivat Josef ja Maria. Raamatussa on kahteen kertaan Joosefin sukupuu, jotka kylläkin eroavat kovasti toisistaan. Marian sukupuuta ei Raamatussa ole. Eletään vahvaa patriarkaalista aikaa, vaimoista ei niin väliä eikä tyttölapsistakaan. Kuka muistaa Jaakobin tyttären nimen tai edes hänen äitinsä nimen, tai edes kuulleensa sellaisesta. Paavali monissa kirjoituksissaan vain yhden kerran  mainitsee Jeesuksen äidin nimeltä.

Jostakin syystä Jeesuksen veljiä ja sisaruksia ei Raamatun ulkopuolisissa kirjoituksissa paljon hehkuteta. Kuitenkin Josefin ja Marian perheessä oli useita lapsia. Katolinen kirkko ei tätä voinut sulattaa, vaan kirjaa nuo lapset serkuiksi tai Jeesuksen veli- tai sisarpuoliksi – tosin ilman tukea Raamatusta. Raamatun sana on yksiselitteinen: Jeesuksella oli veljiä.

Jeesuksen ylimielisin viittaus hänen veljiinsä ja äitiinsä löytyy Matteuksen evankeliumin kohdasta 13:46-48: Jeesuksen vielä puhuessa väkijoukolle hänen äitinsä ja veljensä olivat tulleet paikalle. He seisoivat ulkona ja tahtoivat puhua hänen kanssaan. Joku tuli sanomaan Jeesukselle: ’Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja haluavat puhua kanssasi’. Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: ”Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?” Ja hän osoitti kädellään opetuslapsiaan ja sanoi: ”Katso, tässä ovat minun äitini ja veljeni”.  Siinäpä pyyhittiin Maria-kultilla pöytää.

Matteus 13:55-56 menee vähän tarkemmin Jeesuksen veljiin ja siskoihin: Eikö hän ole se rakennusmiehen poika? Eikö hänen äitinsä nimi ole Maria ja ovathan Jaakob, Joosef, Simon ja Juudas hänen veljiään? Hänen sisarensakin asuvat täällä missä mekin. Mistä hän on voinut saada tämän kaiken? Edellähän se on suoraan sanottu, veljiä on ainakin neljä ja sisaruksia (monikko) ainakin kaksi. Josef oli rakennusmies. kreikaksi tekton, eikä puuseppä. Tekton on voinut tehdä lähes mitä tahansa rakentamiseen liittyvää – se on yleisnimitys käsillään töitä tekevälle.

Luukkaan evankeliumin luvussa 8 jakeessa 19 kuvaillaan Jeesuksen eksymistä Jerusalemin temppelissä. Luuk 8:19 Jeesuksen äiti ja veljet tulivat tapaamaan häntä, mutta eivät tungoksessa päässeet hänen luokseen. Jeesukselle ilmoitettiin: ”Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja haluavat tavata sinut. Mutta hän vastasi: ”Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan ja tekevät sen mukaan”. Aika raskasta tekstiä, jos Maria tämän sai joskus kuulla.

Markuksen kirjoittamaksi merkityssä evankeliumissa on jokseenkin sama sisältö, kuin Matt.  3:6. Markuksen evankeliumi on luultavasti varhaisin, ja on ilmeistä, että Matteuksen evankeliumin kirjoittajalla on se ollut käytössään. Monet Matteuksen evankeliumin tekstit ovat kuin sanasta sanaan Markuksen varhaisemmassa teoksessa. Näin siis Mark. 3:31: Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä. Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: ”Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua.” Mutta Jeesus vastasi heille: ”Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?” Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään ja sanoi: ”Tässä ovat minun äitini ja veljeni. Se joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni, sisareni ja äitini.” Aika raskaa läimäys taas Marialle ja veljille.

Missään noissa Raamatun kohdissa ei painoteta, että vaikka Maria synnytti Josefille lapsia, hän jäi neitsyeksi. Ilmeisesti oli jotenkin tärkeää, että Marian ja Josefin liitto oli sen aikaisten normien mukaan aivan luonnoton. Raamatussa kuitenkin mainitaan Josef ja Maria yhteisnimellä Jeesuksen vanhemmat.

Mutta, kun päästetään mielikuvitus valloilleen, eikä niin paljon välitetä faktoista, voidaan väittää Ranskassa olevan parantavan lähteen. Sen luona on Maria ilmestynyt. Richard Dawkins kävi tätä parantavaa ihmelähdettä katsomassa. Sieltähän olisi luullut löytyneen isot kasat tarpeettomina hylättyjä kainalosauvoja. Ei löytynyt. Kysyttäessä spektaakkelin järjestäjiltä, kuinka paljon niitä ihmeparantumisia onkaan, niin vastauksena oli ”kymmenittäin”. Tietenkään ihmeparantumiset rekisteröi vain kulttiin uskovien joukko. Vaikka parantuneita olisikin ollut vaikkapa 40 yhden vuoden aikana, on se aika vähän, kun verrataan sitä miljoonan kävijän joukkoon. Noilla arvoilla noi yksi kahdestakymmenestätuhannesta tuntee ihmeellisesti parantuneensa. Parantumista ei koskaan todeta lääketieteellisesti, vaan kuin Trump konsanaan: tunnen itseni terveeksi, eikä parantumisen kestoa tarkemmin selvitellä.