Poliisi valvoo liikennettä tehostetusti vuorokauden ajan. Tällainen uutinen saa tapakommentoijat reagoimaan kuin rakit ohikulkijaan ja aina aina samoin klisein, joita ei perustella mitenkään. Useimpien kommentoijien päättely- ja ajattelukyky on tipotiessään.

  • Mites jalankulkijan väistäminen suojatiellä? Koska sitä valvotaan?
    Tämä edustaa tyypillistä aiheen vierestä puhujaa. Nyt on puhe nimenomaan nopeuksien valvonnasta. Kirjoittaja ei käsitä, ettei poliisi voi ottaa koko lakikirjaa ja valvoa tehostetusti jokaista pykälää.

  • Samalla kun varkauksista ja pahoinpitelyistä saa jonkun pienen rikesakon, autoilijat joutuu maksamaan useita satoja, jopa tuhansia euroja sakkoa pienestä ylinopeudesta. Ja poliisia ei edes kiinnosta oikeiden rikosten kuten varkausten selvittely mutta autoilijoita jahdataan kuin murhaajia.
    Jokaisessa ketjussa on tällainen musta-tuntuu-siltä ns. keskustelija. Pahoinpitelystä ei Suomessa voi saada rikesakkoa. Ei myöskään pienestä ylinopeudesta saa sakkoa. Samassa lehdessä, missä tämä juttu oli, oli juttu poliisin takaa-ajamasta ja kiinni ottamasta varkaasta (ryöstö aseella uhaten). Tietääkseni yksikään autoilija ei ole mistään rikkeestä saanut elinkautista, kuten murhasta tuomitulle tulee että napsahtaa. Kirjoittaja ei kerta kaikkiaan tiedä rangaistuksista mitään.

Mites jalankulkijan väistäminen suojatiellä? Koska sitä valvotaan?Sulje lainaukset

  • Mitenkä jalankulkijoiden pomppiminen suojateiden ulkopuolella autojen eteen? Valvottavaa riittäisi enemmänkin.
    Tyypillistä liikennekeskustelulle on, että otetaan mukaan ilmiö, jota ei ole olemassakaan. En minä esimerkiksi ole nähnyt jalankulkijan pomppivan auton eteen. Huonostihan siinä jalankulkijalle käy eikä enää pitkälle hypi, jos eteen pomppii.

  • Alinopeudet syyniin myös.
    Tämä on poikkeuksetta jokaiseen kirjoitusketjuun tuleva havainto. Ensinnäkin alinopeuksia ei ole kriminalisoitu: tiellä saa ajaa mitä nopeutta haluaa – esimerkiksi polkupyörää voi ajaa kävelyvauhtia. Alinopeuksia – siis huomattavasti alle nopeusrajoituksen ajavia tapaa kyllä maaseudulla paljonkin : esimerkiksi harvat traktorit ajavat yli viittäkymppiä eikä leikkuupuimurikaan taida maantiellä pystyä kuin parikymmentä kilometriä tunnissa nopeuteen. Alinopeuksia kriminalisoiva ei tule ajatelleeksi liikenteen moninaisuutta. Lisäksi jos joku ajelee muuta liikennettä hitaammin, sitä helpompihan siitä on ohi päästä ajamaan niitänopeuksia, joita liikennemerkeistä on luettavissa. Monille se numero siellä on ohjenopeus, jota hitaammin ei saa missään tapauksessa ajella. Kaikki alle se on alinopeutta. Yritäpä potkurilla ajaa kahdeksaakymppiä!

  • Niin, ja pyöräilijöitäkin voisi valvoa etteivät aja ajoväylillä tai maanteillä.
    Aika originelli ajatus, ettei polkupyörillä saisi ajaa maanteillä. Onkohan nyt kirjoittajalla realiteetin testaus kadoksissa.

  • Ja käytännössä suomi on ainoa valtio joka käytännössä toteuttaa tätä rahastusta.
    Ilmeisesti kirjoittaja pon olevinaan paljonkin maailmaa nähnyt tietäjä. Minä sain ainoan sakkoni Saksasta, kun tietyömaan kohdalla oli nopeus 67 km/h ja rajoitus 60 km(h. Sakkoa tuli 30 euroa. Minä en tosin autoa ajanut, koska olin jo Suomessa, vaan työkaverini, jolle vuokra-auto jäi. USA:ssa varoitetaan tietyömaitten kohdalla nopeusrajoituksen yhteydessä ”fees doubled”, eli kaksinkertaistetut sakot tietyömaan rajoituksen ylityksestä.

  • Sain sakot ohitustilanteessa ohituskaistalla ylinopeudesta. Mielestäni hetkellinen tiekohtaisen nopeuden ylittäminen ohitustilanteessa pitäisi olla sallittua ja etenkin ohituskaistoituksen alueella. Esim. n.20 km/h ylitys. Tällöin ohittaminen olisi jouhevaa ja antaisi useammalle ohittajalle mahdollisuuden ohittamiseen ohituskaistoituksella. Köröttelijöilla, kun on tapana lisätä nopeutta ohituskaistoituksen alettua lähelle tiekohtaista nopeutta ja hiljentää sitten sen loputtua. Kaikista karmeimpia ovat nämä, jotka vielä hidastavat aina, kun vastaan tulee muuta liikennettä. Ajavat muutenkin alle tiekohtaisen rajoituksen. Poliisi voisi myös huomauttaa heitä. He jos kukaan ovat liikenteen sujuvuuden estäjiä ja synnyttävät vaaratilanteita. Samalla terveisiä sinne Äänekosken alueen poliiseille oikein tasapuolisesti.
    Ohituskaistakeskustelu tulee aina mukaan. Mukaan kuvaan tulee tämä keksitty nopeutta lisäävä ohitettava. Minä en ole sellaisia tien päällä koskaan tavannut. Yleensä tunne tulee siitä, ettei se oman auton nopeus ollutkaan niin paljon kovempi ohitettavaa. Myös tässä tulee alinopeususko esiin ja luuleminen, että nuo rajoitusta osoittavat merkit ovatkin ohjenopeuden määrääviä. Kirjoittajan mielestä kaikkien pitää ajaa aina niin lujaa kuin merkistä on luettavissa, ja mielellään vielä vähän enemmän. Myöskin tässä on kliseenomainen luulo siitä, että tieliikennelain ydin on sujuvoittaa liikennettä. Näinhän ei ole (ainakaan professori Tolvasen mukaan), vaan lain tarkoitus on ensisijaisesti suojella ihmisiä loukkaantumisilta ja kuolemalta liikenteessä.

  • Onko Suomen ja EU:n suurin epäkohta liikenne vai työttömyys ja halitsematon maahanmuutto? Löytyisikö tuota tarmoa tehdä julkiselle uolelle inestointeja ja roundata nuo partalapset sinne mistä tänne tulivat?
    Maahanmuuttoa vastustava haluaa sorkkia myös tätä ketjua ja kirjoittaa aiheen vierestä. Kun noin lyhyeenkin tekstiin sopii noin paljon kirjoitusvirheitä, voi ehkä päätellä kirjoittajan kouluttautumistason. Liikenteessä kuolee vuosittain noin 250 henkeä. Maahanmuuton takia ei vielä Suomessa ole kovin montaa henkeä kuollut. Mitä sitten kukin pitää arvokkaana, toisten henkeä vai auton nopeutta.Alinopeudet syyniin myös.Sulje lainaukset

  • Alinopeus? Mikäs se on? Tilannenopeuden tiedän ja ylinopeuden, mutta enpäs ole kuullut jonkun saaneen sakkoja siitä, että ajaa 60km/h 80km/h alueella. Alinopeus on termi, jota asennevammaiset kuljettajat käyttää mielellään.
    Joku muukin on minun lailla kyllästynyt aina mukaan tuleviin kirjoittajiin, joille alinopeus on ainainen riesa.


Kirjoittelu jatkuu samaan sävyyn. Aina joku rehvakas sitten ilmoittaa, että hän kyllä sitten valvonnan jälkeen ajaa niin kovaa kuin haluttaa. Omasta puolestani voin sanoa, että neljänkymmen vuoden aikana en saanut yhtään ylinopeussakkoa missään maassa.