Kellonajat

Aikatauluajat merkittiin välillä 18.00 – 5.59 6.0 – 5.59. Ajat klo 6 – 17.59 merkittiin 6 – 5.59. Aika ilmoitettiin pääosin Helsingin ajan mukaan, mutta Valkeasaari-Pietari välin ajat Valkeasaari mukaan lukien ilmoitettiin Pietarin ajan mukaan, joka oli 21 minuuttia edellä Helsingin aikaa. Merkkien selitykset oli kerrottu ensiksi ruotsiksi, sitten saksaksi, suomeksi ja englanniksi.

Vielä ei oltu keksitty myöhemmin käyttöön tullutta symbolista merkintätapaa junan aikataulussa asemille, joilla juna pysähtyi vain tarvittaessa, vaan tällaiset tapaukset on erikseen selitetty (”Juna N:o 302 pysähtyy tarvittaessa välillä olevilla asemilla”).

Helsingin-Pietarin-välinen varsinainen yöpikajuna (Juna no. 2 lähtö Helsingistä 22.50 ja tulo Pietariin klo 10.20; juna no. 1 Pietarista klo 22.40 ja saapuminen Helsinkiin  9.40.) oli aikansa erikoispikajuna, koska selityksissä mainittiin ”Pikajunaan no. 1 myydään ainoastaan rajoitettu määrä pilettiä”. Samalla alkaa rautateillä kulkea Valtionrautateiden itsensä omistamia makuuvaunuja –  aikaisemmin niistä huolehti oma rautateistä erillinen yhtiö. Yöjunan ohjeistus oli kokonaisuudessaan seuraava (ensiksi tietysti ruotsiksi ja sitten suomeksi):

Yleisölle ilmoitetaan täten, että pika-yöjuniin n:rot 1 ja 2, jotka toukokuun 16 päivästä alkaen jälleen alkavat kulkea Helsingin ja Pietarin välillä, yhdistetään muutamia vartavasten yösijoilla varustettuja vaunuja, joihin myydään erityisiä yösija pilettejä sekä muutamia matkustajavaunuja jotka ovat tavallista mallia, mutta kaikki sijat numeroituja. Matkustamaan näissä viimemainituissa vaunuissa ovat oikeutettuja matkustajat, jotka paitsi tavallista matkustajapilettiä ovat lähtö asemien konttooreissa tai konduktööriltä lunastaneet sijapiletin. Näiden sijapilettien hinnat ovat seuraavat:

1:o Matkalle jonka pituus nousee 150 kilometriin: 1. ja 2. luokassa 1 markka elikkä 0:40 ruplaa, sekä 3 luokassa 50 penniä eli 0:20 ruplaa.

2:o. 150 kilometriä pitemmältä matkalta:

1 ja 2 luokassa 2 markkaa elikkä 0:80 ruplaa, sekä 3 luokassa 1 markka elikkä 0:40 ruplaa.

Siten oikeutetaan matkustajia kulkemaan näillä pikajunilla n:olla 1 ja 2 ainoastaan siinä tapauksessa, että he paitsi tavallista matkustajapilettiä, ovat lunastaneet joko yösijapiletin yövaunuihin tai sijapiletin muihin vaunuihin.

Yllämainittuja sijapilettejä myydään tsekki-pilettien muodossa, eikä merkitä niihin vaunun ja sija numeroa myyntiasemilla, vaan on matkustaja oikeutettu itse valitsemaan itselleen sijan, jonka numeron konduktööri merkitsee pilettiin.

Yöjuna oli ruotsiksi ”kurir-nattågen”, ja makuuvaunulle löytyi nimitys ”med sofplatser inredda vagnar”, makuupaikkalippukin oli jo ruotsiksi ”Sofplatsbiljett”. ”tsekki-piletti” on käännetty suoraan ruotsin ”Checkbiljett”-sanasta.

 

Helsinki-Pietari

Junia oli sen verran että meno- ja tulojunat olivat kukin omassa taulukossaan. Junien lähtöjärjestyksellä aikataulussa ei ollut niin väliä, vaan junat olivat junanumeron mukaisessa järjestyksessä – Helsingistä lähtivät junat 2, 4, 8, 20, 302 ja 314 ja Pietarista vastaavasti junat 1,3,7,31,33,35,83,351.

Junaparissa 31/32 Viipurista Pietariin ei ollut kolmannen luokan vaunuja ensinkään, vaan vain ensimmäinen ja toinen luokka.

Levaschovon ja Pietarin välillä paikallisliikenteessä kesäkautena liikennöi kolme lisäjunaa ja vielä kesällä sunnuntaisin kaksi muuta lisäjunaa. Varsinaisiksi paikallisjuniksi luokiteltavia junia lähti Pietarista Levaschovoon arkipäivisin 16 kpl kello 10.20 – 24.00 välisenä aikana, sunnuntaisin ajoi vielä kolme lisäjunaa. Uusi junayhteys tässä aikataulussa oli juna Perkjärvelle, joka juna  ei pysähtynyt Levaschovon ja Pietarin välisillä asemilla, mutta oli aikataulussa luokiteltu paikallisjunaksi. 19 km:n matka Levaschovoon Pietarista taittui yleensä 50 minuutissa. Väliasemat olivat Lanskaja, Udelnaja, Oserki, Schuvalovo ja Pargala. Junia lähti tiuhaan iltapäivällä: klo 14.35, 15.30, 16.00, 16.45, 17.40, 18.10, 18.50, 19.40, 20.20, 20.40 jne., joten kyse oli aivan oikeista ruuhkajunista.

Helsingin paikallisjunaliikenne

Paikallisjunaliikenne hoitui edelleenkin yhdellä junalla. Kun päivä alkoi puoli kuudelta aamulla ja päättyi puoli yksitoista illalla, ehti juna käväistä neljä kertaa Keravalla ja vielä yhden kerran Järvenpäässä. Yhteensä päivän aikana kilometrejä kertyi 308. Aikaisin aamuvuoro ja myöhäisin iltavuoro ei enää pysähtynyt kaikilla asemilla. Matka Keravalta Helsinkiin taittui nopeimmillaan 57 minuutissa ja Helsingistä Keravalle 55 minuutissa. Veturin kääntämiseen varattiin vähimmillään 13 minuuttia Keravalla ja 10 minuuttia Helsingissä. Useimmiten aikaa oli toimenpiteeseen kuitenkin huomattavasti enemmän.